COLUMN 28: Uitdaging!

In onze winkel beschikken wij over een uitgebreide schoenencollectie waarmee we onze klanten kunnen helpen een voor hem/haar beste schoenen te adviseren. Tweemaal per jaar zijn we achter de schermen bezig om deze collectie op een hoogwaardig niveau te brengen/houden. Wij doen hierbij geen concessies aan kleuren, franje of uitstraling: de schoen moet gewoon kwalitatief goed zijn om aan onze collectie te worden toegevoegd.
Een goede pasvorm, een prettig dempende zool voor het gewicht waar de schoen voor bedoeld is, een voldoende stevig bovenwerk en bij sommige modellen een corrigerend element aan de binnenzijde. Daarnaast beoordelen en kiezen we uiteraard de lichtgewicht schoenen en trail-collectie voor die lo(o)p(st)ers die graag een 2e paar schoenen gebruiken voor hun korte of snelle trainingen en wedstrijden.

Wanneer we met deze schoenen ‘werken’(lees: onze klanten schoenenadvies geven) en we komen samen met de klant tot een keuze, dan kunnen we achteraf in ons verkoopteam een blije opmerking maken: Wat heerlijk werken met dat model; deze schoen doet precies datgene, waar je deze voor in de collectie hebt genomen! Ik verwacht dat de meeste klanten niet beseffen, hoe blij wij kunnen zijn met schoenmodellen die erg goed zijn. Dat spreken we vaak uit naar elkaar om ook vooral kritisch en  op de hoogte te blijven als er een wijziging is doorgevoerd in de schoentypen. Noem het maar een ‘korte evaluatie’ over het modelresultaat.

Als voorbeeld hier een kleine greep uit typen schoenen van de afgelopen jaren waar we erg blij mee waren in ons verkoopteam: De Saucony Ride 8, de Asics Pursue 2, de Mizuno Rider 19 en de Nike Vomero 11. Voor deze schoenmodellen gold, dat we hier blij mee waren omdat ze vaak een nog mooier resultaat opleverden dan we van tevoren hadden verwacht. Dat is prettig werk! Als dan de klant met een van deze modellen de deur uitloopt, stel je jezelf voor hoe tevreden de klant zal zijn over deze schoenen het komende jaar.

Tweemaal per jaar, in de maanden januari en juli,  gaan we ‘op jacht’ (inkoop) zoals dat zo mooi heet. Voor ‘Nike Europe’ reizen we een aantal keren per jaar naar Hilversum. De overige sportmerken bezoeken we in de schitterende showrooms gevestigd in het Sport Business Centrum in Leusden. Hier krijgen we van de salesmanagers van de betreffende sportmerken alle nieuwe ins en outs toegelicht over deze schoenenmodellen voor het volgende seizoen. Waarin zitten de veranderingen, waardoor zijn de schoenen verbeterd en zijn ze straks nog voor dezelfde doelgroep geschikt? Aan de hand van ‘samples’ worden alle technische details doorgenomen. Hierna maken wij een keuze voor welke modellen we gaan, en meestal kunnen we daarbij ook de kleur bepalen. Soms valt er voor een merk een model af en soms nemen we er een schoentype bij.  We staan altijd open voor geheel nieuwe modellen. Een voorbeeld hiervan is de Asics DynaFlyte die we in januari 2016 tijdens de inkoopsessie besloten op te nemen in onze collectie en die dus nu, een half jaar na inkoop, verkrijgbaar is in onze winkel. Een nieuw model van Asics waarbij gebruik wordt gemaakt van een Flytefoam tussenzool  i.p.v. een Speva tussenzool. Hier zijn we nu uitgebreid mee aan het testen.

Eerste handeling na binnenkomst van zo’n nieuw model schoen is: schoenen aantrekken en daar even rustig mee door de winkel stappen om de ‘fit’ te ervaren. De volgende stap is: hup, met de schoenen naar buiten om even te rennen. Van ons verkoopteam doet ieder zijn/haar eigen rondje in de buurt van de winkel uiteraard. Hierna volgt een periode van ongeveer 2 weken waarbij we in overleg met de klanten de schoenen in de praktijk testen en de filmbeelden worden meerdere malen bekeken door het team om zo snel mogelijk te ervaren of de schoenen goed zijn en voor welke doelgroep we dit model goed kunnen adviseren.

Wat helaas ook wel eens voorkomt (ja helaas, want ook wij vinden dat niet leuk) is, dat een model opnieuw gepositioneerd moet worden. Bijvoorbeeld doordat de ‘shore’ waarde  (=hardheid van de dempende tussenzool) duidelijk anders is dan het betreffende merk vooraf had aangegeven. Dit kan dan soms leiden tot bv. een overpronatie beweging  die met het voorgaande model niet aan de orde was.  Het gevolg hiervan is, dat we dan soms een klant moeten adviseren niet de opvolger van hun vertrouwde model/merk te kiezen maar over te stappen op een ander schoenmodel/merk. Dit adviseren wij dan omdat we zelf meer vertrouwen hebben in deze overstap en dat weten we dankzij onze uitgebreide testen vooraf.

Deze adviezen worden bevestigd door sportpodoloog Hans Muijderman, een ervaren professional op voetengebied met een intense interesse in sportschoeisel. Wij werken vaak samen en delen onze ervaringen om de cliënten van hun klachten/blessureleed af te helpen. Tijdens zijn spreekuur neemt Hans soms contact met ons op om te vragen of wij meer weten over de opvolger van een nieuw schoenmodel. Een patiënt van hem, die de opvolger elders had gekocht zit nu met een blessure. Wij kunnen dan meestal meteen vertellen dat de opvolger een geheel ander schoentype is geworden en derhalve meer geschikt voor een andere type lopers.

En dat is wat ons betreft de uitdaging, waar ik deze column naar genoemd heb: in januari en juli wanneer de nieuwe modellen arriveren:  testen, testen en nog eens testen!!! Zodat wij na enkele weken de klanten kunnen koppelen aan de juiste sportschoenen. En met het resultaat, dat de klant verzekerd is van weer een periode prettig hardlopen. En reken maar, dat wij op de achtergrond nog gelukkiger worden van een goede schoen dan de klant zich misschien ooit zal realiseren.

@Looppatroon   Huub van Langen